fb_pixel

Happy Fit.Ment - Διαδραστική διαφήμιση στάσεων

Πάνω στο πρόβλημα του ότι οι άνθρωποι σήμερα δε γυμνάζονται όσο θα έπρεπε, προτιμήσαμε να ψάξουμε έναν χώρο στον οποίο ο κόσμος δεν κινείται καθόλου, παρά να βελτιώσουμε κάτι σε έναν χώρο όπου κινείται ήδη, όπως για παράδειγμα σε μια παιδική χαρά. Υπάρχουν πολλά σημεία που μένουμε εντελώς ακίνητοι, αλλά το σοβαρότερο πρόβλημα είναι ότι εκεί ο κόσμος δε θα θέλει να κάνει γυμναστική γιατί κατά πάσα πιθανότητα έχει πάει για κάποια άλλη συγκεκριμένη δουλειά (όπως π.χ. στην ουρά αναμονής μιας τράπεζας ή στο ταμείο του σούπερ μάρκετ).

Ένα τέτοιο σημείο είναι οι στάσεις των λεωφορείων. Το ξέρουμε μεν από την προσωπική μας εμπειρία, αλλά και μια απλή αναζήτηση στο internet μας επιβεβαιώνει ότι ο κόσμος στις στάσεις μένει εντελώς ακίνητος και κατά μέσο όρο σπαταλάει αρκετά λεπτά την ημέρα στη στάση του λεωφορείου. Διεθνής μελέτη μάλιστα, δείχνει ότι στην Ελλάδα οι χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σπαταλούν ημερησίως 39 λεπτά περιμένοντας στη στάση και οι μετακινήσεις ετησίως στην Ελλάδα ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια!!! Στην πόλη μας, την Πάτρα, η αναμονή συνολικά ξεπερνάει τα 3 χρόνια ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ!

Δε μείναμε όμως στις μελέτες που βρήκαμε από το ίντερνετ. Φτιάξαμε και μοιράσαμε ερωτηματολόγιο από το οποίο συμπεράναμε τόσο τα παραπάνω όσο και το ότι 9 στους 10 θα χρησιμοποιούσαν μια συσκευή ΉΠΙΑΣ γυμναστικής στη στάση. Μέσα από το ερωτηματολόγιό μας όμως διαπιστώσαμε και ένα επιπλέον πρόβλημα, άσχετο με τη σωματική άσκηση αλλά σχετικό με τη λύση μας. Ο κόσμος δεν παρατηρεί τις διαφημίσεις στις στάσεις τόσο όσο θα ήθελαν αυτοί που διαφημίζονται.

Ένα σοβαρό πρόβλημα που επίσης έπρεπε να λύσουμε είναι ότι στις στάσεις των λεωφορείων ο κόσμος μπορεί να είναι ντυμένος με καλά ρούχα (πηγαίνοντας στο σχολείο ή στη δουλειά του) ή το ότι μπορεί να νιώθει άβολα να κάνει γυμναστική παρουσία άλλων στη στάση.

Η λύση μας λοιπόν που συνδυάζει όλα τα παραπάνω ενσωματώνεται στη διαφήμιση που υπάρχει ήδη στις στάσεις. Ένα μέρος της διαφήμισης μετατρέπεται σε ηλεκτρονικό παιχνίδι που μπορούν να παίξουν ανά δυό ή κάποιος ατομικά. Πώς όμως σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι γίνεται γυμναστική; Μα χρησιμοποιώντας ως χειριστήρια δύο βαράκια του μισού κιλού! Έτσι πετυχαίνουμε και το στόχο μας και μετατρέπουμε και τη διαφήμιση σε πιο ελκυστική βοηθώντας όπως θα πούμε παρακάτω στη γρηγορότερη απόσβεση της κατασκευής. Συζητώντας για το υλικό που θα χρησιμοποιήσουμε διαπιστώσαμε ότι η πιο εύκολη λύση είναι να βάλουμε μέσα από το plexiglass της διαφήμισης μια τηλεόραση που θα καλύπτει όλο το πλάτος της διαφήμισης και μέρος του ύψους της, έτσι ώστε μέρος της διαφήμισης να φαίνεται μέσα από την τηλεόραση.

Για τον προγραμματισμό αυτών που θα δείχνει η τηλεόραση καταλήξαμε στο Raspberry PI, μια πλακέτα που μπορεί να προγραμματιστεί σε python ώστε να δείχνει τόσο τη διαφήμιση όσο και το παιχνίδι μας, μπορεί να συνδεθεί μέσω ακίδων με αισθητήρες (αφής, απόστασης, κλπ) ώστε να συνδεθεί με τα χειριστήρια-βαράκια, έχει εισόδους usb για να μπορούμε να συνδέσουμε πληκτρολόγιο-ποντίκι για τον προγραμματισμό, hdmi για τη σύνδεση της τηλεόρασης, αλλά και δυνατότητες ασύρματης σύνδεσης (bluetooth, wifi) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα αλλά και μελλοντικά συστήματα ενημέρωσης των πολιτών για τα δρομολόγια των λεωφορείων.

Πρώτα κατασκευάσαμε στην Python το παιχνίδι Pong (τροποποιώντας κώδικα open-source που βρήκαμε στο internet), στον οποίο ενσωματώσαμε ως background και εικόνα-μέρος της διαφήμισης. Επίσης προσθέσαμε και επιπλέον πληροφορίες όπως: ώρα, χρόνος άφιξης λεωφορείων, θερμίδες που έχουν καταναλωθεί ανά ημέρα στη συγκεκριμένη στάση. Το αποτέλεσμα πριν το ενσωματώσουμε στην τηλεόραση μας 42”, το «δοκιμάσαμε» στους γονείς μας με πολύ καλά αποτελέσματα (δεν έφευγαν από το παιχνίδι βασικά).

Αγοράσαμε μια επιδαπέδια βάση τηλεόρασης και χρησιμοποιώντας ορθογώνιους σωλήνες ύδρευσης «ντύσαμε» την κατασκευή μας περιμετρικά ώστε να προσομοιάσουμε μια διαφήμιση στάσης. Στην πραγματικότητα η κατασκευή μας θα ενσωματωθεί στις υπάρχουσες φωτεινές διαφημίσεις των στάσεων με πολύ μικρότερο κόστος. Εξαιτίας του ότι δε μπορούμε να βρεθούμε τον τελευταίο καιρό λόγω πανδημίας, για την κατασκευή μας έχουμε προμηθευτεί όλα τα υλικά και την έχουμε ξεκινήσει αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Αυτές τις μέρες φτιάξαμε μια προσομοίωσή της σε εικονικό κόσμο του minecraft.

Συνολικά υπολογίσαμε ότι το σύστημά μας ανά στάση στοιχίζει περίπου 1650€ και κάνοντας μια αναζήτηση και βρίσκοντας πόσο κοστολογείται η διαφήμιση στις στάσεις των λεωφορείων, διαπιστώσαμε ότι με μια μικρή αύξηση η απόσβεση του συστήματος θα γίνει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Το όφελος για τους χρήστες και για την κοινωνία ευρύτερα είναι πολύ μεγάλο αν σκεφτούμε ότι η χρήση του συστήματος μόνο 8 ώρες σε κάθε στάση ημερησίως μπορεί να βοηθήσει συνολικά να καίγονται πάνω από 400.000 θερμίδες ετησίως και μάλιστα σε έναν χώρο που αυτό ήταν πολύ κοντά στο 0 πριν τη λύση μας.

Οι μαθητές της ομάδας μας: Ασημάκης Φωτήλας, Βαρβάρα Ράπτη, Γιώργος Παπακωνσταντόπουλος, Δημήτρης Παπακώστας, Δημήτρης Στεργιάκης, Δημήτρης Τσιμπούρης, Κωνσταντίνος Βαφέας, Κωνσταντίνος Τσούσης, Μιχάλης Κούσκουρης, Σωτήρης Κούλης

Προπονητές: Ανδρέας Τσιμπούρης, Δήμητρα Περδίκη

Προηγούμενο Σχέδιο-Κατασκευή
Happy Fit.Ment - Robot Game FLL 2021
Επόμενο Σχέδιο-Κατασκευή
"Κρυφτό" - Hide and Seek
Συμπληρώστε τη φόρμα ενδιαφέροντος.